Co to jest cold mailing?

Po lewej jasne tło z logiem GetSales. Pod nim tytuł artykułu „Co to jest cold mailing?” i link do bloga. Po prawej trzy kobiety pracują nad projektem.

Cold mailing jest narzędziem znanym niemal każdej osobie związanej z marketingiem internetowym. Choć wiele osób podważa jego działanie, porównując go do spamu, to wciąż jest to jedno z bardziej wydajnych narzędzi w marketingu internetowym, z dużą efektywnością w zakresie generowania leadów.

Jak działa cold mailing?

Jeśli nie wiesz czym jest cold mailing, to już śpieszymy z odpowiedzią. Cold mailing jest sposobem generowania leadów poprzez nawiązanie kontaktu i przyciągniecie uwagi konkretnego klienta. W dalszej perspektywie jest także sposobem na budowanie relacji biznesowych. Metoda cold email, jest także nazywana po polsku metodą zimnych maili.

To, co odróżnia tę metodę od spamu to fakt, że tak zwanych cold maili nie wysyła się masowo. W przeciwieństwie do spamu są one spersonalizowane, tak by potencjalny klient poczuł, że mailing jest kierowany specjalnie dla niego i że wiąże się z interesującą ofertą.

Ta subtelna różnica, sprawia, że cold mailing dedykowany klientom b2b przynosi wielokrotnie większe efekty niż masowy mailing. Dobrze przygotowane kampanie cold mailingowa może dać nam nawet do 30% odpowiedzi od potencjalnych klientów.

Dla kogo jest cold mailing?

Cold mailing jest aktywną i bezpośrednią formą pozyskiwania nowych klientów. Wbrew pozorom nie sprawdzi się to w przypadku wszystkich kampanii marketingowej. Nie ma sensu sięgania po tę metodę w przypadku marketingu B2C, dedykowanego klientom indywidualnym.

Cold emaile będą dobrym wyborem w przypadku marketingu B2B. Polecamy Ci jednak stosowanie tej metody raczej przy generowaniu leadów wśród średnich i dużych firm, nie zaś mniejszych działalności. Powodem jest ich większa aktywność w poszukiwaniu rozwiązań dla siebie i dysponowanie znacznie mniejszymi pieniędzmi.

Zalety cold mailingu

Niewątpliwą zaletą email marketingu i kampanii cold mailingowych jest większa kontrola nad tym, do kogo trafiasz niż w przypadku tradycyjnych form reklamy. Ta forma pozyskiwania klientów jest też bardziej ludzka, a rozmawiając z konkretną osobą łatwiej poznać realne potrzeby danej firmy i zaprezentować swoje usługi lub produkty w taki sposób, by tym potrzebom odpowiadały.

Warto nadmienić także, że stosując cold mailing trafiasz bezpośrednio do osób decyzyjnych. Twój cold email nie przechodzi przez osoby na niższych stanowiskach, które mogłyby potencjalnie blokować tego typu pomysły.

Z perspektywy Twojego potencjalnego klienta niewątpliwym plusem jest fakt, że nie musi Twoich usług szukać samodzielne. Wymaga to przecież mierzenia się z setkami nieprzyjemnych reklam i wiąże z marnotrawstwem czasu. Z jego perspektywy jest to też bardziej wiarygodna forma marketingu, gdyż nie opiera się na bezosobowym banerze reklamowym, tylko na realnym kontakcie.

Stosowanie kampanii cold mailingowych jest też dużo mniej natarczywe niż spamowanie, czy wyskakujące na witrynach reklamy, które zamiast zachęcać do współpracy, jedynie irytują.

Przekazywanie informacji handlowych poprzez cold email daje możliwość szybkiego uzyskania kontaktu z potencjalnym klientem, a co za tym idzie — możemy w krótkim czasie sprawdzić skuteczność tej metody w naszej branży.

Jako przykład zbliżonej metody pozyskiwania klientów podaje się także cold calling, który działa na podobnych zasadach, tylko zamiast wiadomości e-mail, narzędziem staje się rozmowa telefoniczna. Jest to jednak bardziej czasochłonne od cold mailingu i mniej wygodne z perspektywy odbiorcy, który nie ma szansy na spokojne poznanie naszej oferty.

Dotarcie do klienta poprzez kampanię cold mailingową, umożliwia odbiorcy przeczytanie wiadomości w dogodnym dla niego czasie, a nie wtedy gdy zostanie mu to narzucone np. przez cold calling.

Jak podwyższyć skuteczność swojego mailingu?

Wypracowanie skutecznej metody cold mailingu b2b dla Twojej firmy może zająć trochę czasu, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad, które pomogą Ci tworzyć efektywny mailing, wywołujący zainteresowanie potencjalnych partnerów biznesowych.

Stwórz bazę mailingową

Zanim przejdziesz do wysyłania wiadomości, zadbaj o odpowiednie przygotowanie. Mowa nie tylko o researchu, ale także o przygotowaniu odpowiedniej bazy mailingowej. Twój cold mailing nie będzie skuteczny, jeśli będziesz kontaktować się z przedstawicielami firm, które nie posiadają odpowiednich budżetów albo po prostu nie potrzebują Twoich usług.

Warto zadbać także o to, by kontaktować się z osobami na wyższych stanowiskach, które faktycznie są w danym temacie decyzyjne.

Pamiętaj, że ręczne tworzenie baz mailingowych i budowanie sieci kontaktów może być pracochłonne i mało skuteczne, dlatego warto oddać to w ręce osoby, która ma doświadczenie i wspomóc jej pracę poprzez wykorzystanie narzędzi prospectingowych.

Aby ułatwić pracę warto stosować narzędzia marketing automation – bez nich cold mailing może okazać się wyjątkowo czasochłonny. Kampanie cold mailingowe wymagają czasu i zaangażowania, dlatego warto wykorzystać możliwe narzędzia w celu usprawnienia procesu.

Jakość i personalizacja

Kluczowym elementem, który odróżnia cold emaile od spamu, jest wysoka personalizacja i jakość wysyłanych treści. Spamowanie jest w gruncie rzeczy jak gra w ruletkę – istnieje niewielka szansa powodzenia, ale czy jest ona warta ryzyka? Zrezygnuj z wysyłania wiadomości na tysiące adresów email. Lepiej będzie skupić się na mniejszej ilości kontaktów, z którymi faktycznie masz szansę na zbudowanie relacji biznesowych.

Gdy już przejdziesz to pisania wiadomości, powraca kwestia personalizacji. Oczywiście warto zacząć od użycia imienia, czy nazwiska odbiorcy emaila, ale nie powinieneś na tym kończyć. Research pomoże Ci uzyskać dodatkowe informacje na temat osoby, do której wysyłasz email – warto wykorzystać je w mailu. Klient bez wątpienia będzie bardziej zainteresowany czytaniem spersonalizowanych wiadomości niż treści, które nie są skierowane do żadnej konkretnej osoby.

Personalizacja pozwala także uniknąć trafienia do folderu spam. Cold mail powinien być skierowany do konkretnych pracowników danej firmy, nie zaś na ogólne, kontaktowe adresy mailowe.

Nie zapominaj także o poprawności językowej i kulturze wypowiedzi — odpowiednie dopasowanie stylu maila oraz zwrotów do adresata adekwatnych do sytuacji, na pewno będzie sprzyjało lepszej komunikacji i uczyni Twój cold mailing skuteczniejszym.

Zadbaj o treść maila

Jeśli potencjalny klient otrzymuje dużo wiadomości, zarówno tych od swoich współpracowników, jak i cold mailingu b2b to raczej nie poświęci on zbyt wiele uwagi ścianie tekstu. Zadbaj więc o to, by Twój email był krótki i treściwy, skupiony na konkretach.

Przygotowując kampanię cold mailingową, zrezygnuj z licznych załączników. W samej treści staraj się położyć nacisk na to co zyska firma reprezentowana przez odbiorcę maila. Warto sięgnąć po język korzyści i krótkie komunikaty, które przekonają potencjalnego klienta, że warto poświęcić Twojej potencjalnej ofercie więcej uwagi.

W pierwszym mailu nie musisz wykładać wszystkich kart na stół — tu chodzi przede wszystkim o nawiązanie relacji i przekazanie odbiorcy podstawowych informacji.

Ważnym elementem cold maila jest zastosowanie call to action.

Przykuj uwagę

Zanim potencjalny klient dotrze do treści maila, pierwsze co wyświetla mu się w skrzynce odbiorczej, to temat. Jeśli chcesz by odbiorca przeczytał Twój cold mail zadbaj o to, by temat był chwytliwy i wyróżniał się na tle pozostałych wiadomości, tak by przykuć uwagę odbiorcy. Wiele osób w natłoku wiadomości, może zwyczajnie przegapić Twojego cold maila.

Sięgnij po follow up

Kampania cold mailingowa zazwyczaj nie kończy się na jednym mailu. Czasem osoba, z którą chcemy się skontaktować, nie ma czasu na zapoznanie się z naszym mailem. W takiej sytuacji nie uzyskamy odpowiedzi, nawet mimo potencjalnego zainteresowania klienta.

Z tego powodu warto przypomnieć o sobie i w przypadku braku odpowiedzi podjąć próby kilkukrotnego kontaktu. Dobrym pomysłem jest wysyłka wiadomości, które będą różniły się od siebie treścią, jednak będą zawierały follow up do poprzednich maili. Follow up nie może być sztuczny — ta forma email marketingu wymaga dużej naturalności kontaktu.

Ponowny kontakt jest jak najbardziej pożądanym elementem cold mailingu, jednak pamiętaj, by nie stał się on nadmiernie natarczywy. Jeśli nie chcesz, by Twoja wiadomość została potraktowana jako spam, a wykorzystany follow up nie był nadmiernie natrętny, to nie przypominaj o sobie częściej niż co kilka dni.

Zainteresował Cię ten temat?

Szukasz kogoś, kto weźmie odpowiedzialność za wynik Twoich kampanii cold mailingowych? Potrzebujesz zarówno wysokiej jakości bazy kontaktów, jak i wygenerowanych leadów? Dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić 🙂

O autorze

Julia Jarus
Julia Jarus
W GetSales odpowiada za tworzenie treści jako Content Specialist. Marketingiem internetowym i contentem zajmuje się od 5 lat. Z wykształcenia filmoznawczyni – prywatnie interesuje się kinem, mediami i kulturą.
Scroll to Top